Automatisch gegevens sorteren in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Soms kan het handig zijn om automatisch gegevens te sorteren op alfabetische volgorde.

Ik zal hier een voorbeeld plaatsen met een script hoe je dit mogelijk kunt maken.
We gaan in dit voorbeeld namen sorteren. Ik voeg het voorbeeld toe als bijlage.

We openen een nieuwe sheet en we maken een opmaak voor de cellen A1 tot en met A10 ( uiteraard kun je elke willekeurig opmaak gebruiken )
In cel A1 zetten we Namen De cellen A2 tot en met A10 dienen om de namen in te vullen die we automatisch gaan sorteren.

1.jpg

Nu klikken we onderin met de rechtermuisklik op Blad1 en zien daar Programmacode weergeven staan.

2.jpg

We klikken hier op en de VB editor zal starten met een leeg blad.

3.jpg

Hierin plakken we onderstaande code.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 1 Then

        Range("A1:A10").Sort Key1:=Range("A1"), _
            Order1:=xlAscending, Header:=xlYes
    End If
End Sub

Even een korte uitleg over dit script:
Dit betekend dus dat we gaan sorteren in Kolom A (Colomn = 1 ) En gebruiken zoals je kunt zien in het voorbeeld de cellen A1 tot en met A10 ( Range("A1:A10") waarbij cel A1 dus niet mee gesorteerd mag worden. Sort Key1:=Range("A1")
Ook willen we oplopend sorteren, dus de letter A boven en de letter Z onder. Order1:=xlAscending

We krijgen dan dus onderstaande afbeelding

4.jpg

Nu sluiten we de editor af en gaan een paar namen invullen.
Als voorbeeld heb ik Bert in A2 gezet en Gerrit in A3
Nu zet ik Arie in cel A4

5.jpg

Als ik nu op Enter klik zal deze kolom automatisch gesorteerd worden en zal Arie bovenaan komen te staan.

6.jpg

Dit was het dan.
Uiteraard kan dit voor vele andere toepassingen gebruikt worden en door de code aan te passen kan dit natuurlijk ook op andere plaatsen gebruikt worden in de Excel sheet.
 

Bijlagen

  • Automatisch sorteren.rar
    10.6 KB · Weergaven: 562
Laatst bewerkt door een moderator:
Over dit voorbeeld: waartoe dient "Sorteren en filteren" onder tabblad "Start"...
 
Over dit voorbeeld: waartoe dient "Sorteren en filteren" onder tabblad "Start"...

Probeer dat zelf maar uit en zie het verschil.
En lees mijn eerste zin eens goed en let vooral op het woordje "automatisch":

Soms kan het handig zijn om automatisch gegevens te sorteren op alfabetische volgorde.
 
Hallo Lana,
Ik probeer automatisch te sorteren.
Van A1 t/m E10 en dan moet kolom E gesorteerd worden van groot naar klein.
Maar het probleem is dat kolom E (percentage) een berekening is (zie bijlage Schermafbeelding 2016-03-09 om 14.58.43.png) en dan werkt het niet.
Het lukt dus niet, kunt u mij hierbij helpen.

Deze code heb ik gebruikt:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Column = 5 Then


Range("A1:E10").Sort Key1:=Range("E1"), _
Order1:=xlAscending, Header:=xlYes
End If
End Sub

Met vriendelijke groet
 
Uiteraard wil ik dit proberen, maar ik kan nog niet echt ontdekken welke formule er in cel E2 t/m E9 staat.

Ik heb hier wat dingen geprobeerd en dat werkt goed met de formules die ik verzonnen heb, maar ik heb geen idee welke formule een uitkomst van 0,4% geeft in cel E2
 
Voor de cellen E2 t/m E10 heb ik de volgende formule gebruikt.
E2=D2/$D$11 (in percentage, afgerond op 1 decimalen na de komma)
E3=D3/$D$11 (in percentage, afgerond op 1 decimalen na de komma)
Etc.

Ik wil kolom E graag laten sorteren van hoog naar laag en dat dan alle rijen ook mee veranderen/sorteren.
Dus ook wanneer ik gegevens verander, dat Excel dan automatisch opnieuw sorteert.
Alvast bedankt voor de moeite.
 
Ik heb een iets andere macro gemaakt.

Probeer eens of dit is wat je bedoeld.
 

Bijlagen

  • ABC123.rar
    15 KB · Weergaven: 670
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan