Even de situatie schetsen:
Ik heb Windows XP reeds jaren draaien op SATA-schijf 0.
Onlangs heb ik een nieuwe SATA-schijf 1 bijgeplaatst en daarop W7 geïnstalleerd.
Bij het opstarten van de pc kan ik in het Windows opstartbeheer kiezen welk van beide 'operating systems' ik wil gebruiken en dat gaat prima.
In het BIOS staat de schijf met XP als HD geselecteerd om te booten.
Hierbij de screenshots ter verduidelijking: de settings- en het bootmenuscherm geplukt uit EasyBCD.
Nu mijn probleem:
Aangezien ik enkel nog W7 gebruik, mag XP weg.
Wanneer ik in het BIOS de schijf verander van waarop moet geboot worden (schijf 1 met W7), start de pc niet meer op aangezien hij geen bootable media vindt. (Ik moet de schijf 0 met XP daarvoor zelfs niet loskoppelen.)
Mijn vraag:
Hoe kan ik XP verwijderen zonder het risico te lopen dat de pc niet meer wil opstarten?
De bedoeling is om de vrijgekomen schijf 0 te gebruiken voor data en back-ups.
Dank bij voorbaat om jullie licht over deze zaak te laten schijnen
Ik heb Windows XP reeds jaren draaien op SATA-schijf 0.
Onlangs heb ik een nieuwe SATA-schijf 1 bijgeplaatst en daarop W7 geïnstalleerd.
Bij het opstarten van de pc kan ik in het Windows opstartbeheer kiezen welk van beide 'operating systems' ik wil gebruiken en dat gaat prima.
In het BIOS staat de schijf met XP als HD geselecteerd om te booten.
Hierbij de screenshots ter verduidelijking: de settings- en het bootmenuscherm geplukt uit EasyBCD.
Nu mijn probleem:
Aangezien ik enkel nog W7 gebruik, mag XP weg.
Wanneer ik in het BIOS de schijf verander van waarop moet geboot worden (schijf 1 met W7), start de pc niet meer op aangezien hij geen bootable media vindt. (Ik moet de schijf 0 met XP daarvoor zelfs niet loskoppelen.)
Mijn vraag:
Hoe kan ik XP verwijderen zonder het risico te lopen dat de pc niet meer wil opstarten?
De bedoeling is om de vrijgekomen schijf 0 te gebruiken voor data en back-ups.
Dank bij voorbaat om jullie licht over deze zaak te laten schijnen