Na het dodelijk verkeersongeval maandag aan de Grotesteenweg in Berchem en het ongeval van gisteren waarbij een voetganger zwaargewond raakte,flakkert de discussie over de veiligheid van vrije tram- en busbanen weer op.
Volgens buschauffeur en vakbondsman Hicham El Mzairh voldoen deze banen niet langer aan de hedendaagse veiligheidsvoorschriften. “Een grondige evaluatie dringt zich op”, zegt El Mzairh.
Voorbeelden
De liberale vakbond ACLVB dringt erop aan de veiligheidscriteria aan de vrije tram- en busbanen in Antwerpen te evalueren. Hij ziet in het buitenland voorbeelden van hoe het ook kan.
“In het Nederlandse Breda hebben de busbanen een aparte kleur”, zegt vakbondsman en buschauffeur El Mzairh. “Het wegdek is bewerkt met een product waardoor de bussen sneller kunnen stoppen.”
Voorrang
Iedereen is zich bewust van de problemen aan de vrije tram- en busbanen. Volgens Jan Vanseveren, woordvoerder van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers, ligt vooral de onduidelijkheid aan de basis van de ongevallen.
“Een tram heeft steeds voorrang, ook aan een zebrapad”, zegt Vanseveren. “Het is dus zeer verwarrend.”
Werkgroep
Antwerps schepen van Mobiliteit Ludo Van Campenhout (Open Vld) stelt een werkgroep samen om mogelijke veiligheidsmaatregelen te bekijken. Daarbij wordt onderzocht hoe de verkeerssituatie voor de voetgangers veiliger kan worden gemaakt. “Via hagen bijvoorbeeld leiden we de mensen naar de oversteekplaatsen”, zegt de schepen. “De meeste banen liggen wel op gewestwegen.”
Ook Vlaams mobiliteitsminister Kathleen Van Brempt (sp.a) onderzoekt de veiligheid aan de tram- en busbanen en de mogelijke maatregelen. De studie is in het voorjaar klaar.
Gevaar 1: Grotesteenweg
Aan de Grotesteenweg tussen de Singel en het Albertpark in Berchem loopt een aantal zebrapaden over de vrije tram- en busbaan. “Dit wekt bij voetgangers een fout veiligheidsgevoel”, zegt El Mzairh.
Trams hebben altijd voorrang. De voetgangers worden op geen enkele manier gewaarschuwd voor de aanrijdende trams of bussen.
Gevaar 2: Frankrijklei
Buschauffeurs houden hun hart vast als ze bij regenweer over de vrije tram- en busbaan rijden aan de Frankrijklei in Antwerpen. Door de kasseien en de tramsporen is snel stoppen met de bus onmogelijk.
De baan is slecht verlicht. Voetgangers vallen niet op. De baan wordt niet gerenoveerd. Het gewest wacht op de tweede fase van de heraanleg van de Leien.
Gevaar 3: Turnhoutsebaan
De vrije tram- en busbaan aan de Turnhoutsebaan in Borgerhout is een oud zeer. Ze staat symbool voor de slechte heraanleg van deze invalsweg.
De vrije baan is alleen afgebakend door een volle witte lijn. Als wagens dubbel staan geparkeerd, wijken automobilisten uit op de vrije tram- en busbaan. “Botsingen komen daar geregeld voor”, zegt El Mzairh.
Geen cijfers
Opmerkelijk, maar waar, er zijn geen cijfers over het aantal ongevallen aan de vrije tram- en busbanen in Antwerpen. Ook de Antwerpse politie beschikt niet over recente cijfergegevens.
Buschauffeur en vakbondsman El Mzairh vindt dit onbegrijpelijk. In het Vlaams onderzoek naar de vrije tram- en busbanen zouden wel recente ongevalcijfers staan.
Bron:GVA
SIMBA
Volgens buschauffeur en vakbondsman Hicham El Mzairh voldoen deze banen niet langer aan de hedendaagse veiligheidsvoorschriften. “Een grondige evaluatie dringt zich op”, zegt El Mzairh.
Voorbeelden
De liberale vakbond ACLVB dringt erop aan de veiligheidscriteria aan de vrije tram- en busbanen in Antwerpen te evalueren. Hij ziet in het buitenland voorbeelden van hoe het ook kan.
“In het Nederlandse Breda hebben de busbanen een aparte kleur”, zegt vakbondsman en buschauffeur El Mzairh. “Het wegdek is bewerkt met een product waardoor de bussen sneller kunnen stoppen.”
Voorrang
Iedereen is zich bewust van de problemen aan de vrije tram- en busbanen. Volgens Jan Vanseveren, woordvoerder van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers, ligt vooral de onduidelijkheid aan de basis van de ongevallen.
“Een tram heeft steeds voorrang, ook aan een zebrapad”, zegt Vanseveren. “Het is dus zeer verwarrend.”
Werkgroep
Antwerps schepen van Mobiliteit Ludo Van Campenhout (Open Vld) stelt een werkgroep samen om mogelijke veiligheidsmaatregelen te bekijken. Daarbij wordt onderzocht hoe de verkeerssituatie voor de voetgangers veiliger kan worden gemaakt. “Via hagen bijvoorbeeld leiden we de mensen naar de oversteekplaatsen”, zegt de schepen. “De meeste banen liggen wel op gewestwegen.”
Ook Vlaams mobiliteitsminister Kathleen Van Brempt (sp.a) onderzoekt de veiligheid aan de tram- en busbanen en de mogelijke maatregelen. De studie is in het voorjaar klaar.
Gevaar 1: Grotesteenweg
Aan de Grotesteenweg tussen de Singel en het Albertpark in Berchem loopt een aantal zebrapaden over de vrije tram- en busbaan. “Dit wekt bij voetgangers een fout veiligheidsgevoel”, zegt El Mzairh.
Trams hebben altijd voorrang. De voetgangers worden op geen enkele manier gewaarschuwd voor de aanrijdende trams of bussen.
Gevaar 2: Frankrijklei
Buschauffeurs houden hun hart vast als ze bij regenweer over de vrije tram- en busbaan rijden aan de Frankrijklei in Antwerpen. Door de kasseien en de tramsporen is snel stoppen met de bus onmogelijk.
De baan is slecht verlicht. Voetgangers vallen niet op. De baan wordt niet gerenoveerd. Het gewest wacht op de tweede fase van de heraanleg van de Leien.
Gevaar 3: Turnhoutsebaan
De vrije tram- en busbaan aan de Turnhoutsebaan in Borgerhout is een oud zeer. Ze staat symbool voor de slechte heraanleg van deze invalsweg.
De vrije baan is alleen afgebakend door een volle witte lijn. Als wagens dubbel staan geparkeerd, wijken automobilisten uit op de vrije tram- en busbaan. “Botsingen komen daar geregeld voor”, zegt El Mzairh.
Geen cijfers
Opmerkelijk, maar waar, er zijn geen cijfers over het aantal ongevallen aan de vrije tram- en busbanen in Antwerpen. Ook de Antwerpse politie beschikt niet over recente cijfergegevens.
Buschauffeur en vakbondsman El Mzairh vindt dit onbegrijpelijk. In het Vlaams onderzoek naar de vrije tram- en busbanen zouden wel recente ongevalcijfers staan.
Bron:GVA
SIMBA