Winkelketen Blokker heeft in zijn folder een merkwaardige fout gemaakt bij het aanprijzen van een Car Buddy: een toestel waarmee chauffeurs de spanning van hun banden digitaal kunnen meten. Er staat bij dat dit toestel “binnenkort verplicht zal zijn in iedere auto”. Maar dat klopt niet.
In de nieuwe folder die Blokker in België en Nederland verspreidde, staat voor 7,99 euro “de binnenkort verplichte Car Buddy: een toestel om de bandenspanning te meten en dat tegelijk een noodhamertje, veiligheidsmes en zaklamp is”. Maar Maarten Matienko van de VAB is formeel: “Van een verplichting is geen sprake.”
Een woordvoerster van Blokker België bekent schuld. “Tja, dat is een foutje. De verplichting geldt blijkbaar alleen voor Nederland.” Maar ook dat klopt niet, zegt Annelies Tichelaar van de ANWB, de Nederlandse tegenhanger van VAB. “Zo’n meter wordt niet verplicht en een lamp, hamertje en mes evenmin.”
Wel verplicht
Als chauffeur moet u vandaag wél een gevarendriehoek, brandblusapparaat, verbanddoos en fluovestje aan boord hebben. Vanaf 2012 komt daar mogelijk de elektronische stabilisatiecontrole bij, een systeem dat corrigerend optreedt als de chauffeur te snel een bocht ingaat. Ook wat betreft bandensensoren, die de chauffeur waarschuwen als de bandenspanning te laag is, werkt de EU aan een verplichting.
Bron:GVA
SIMBA
In de nieuwe folder die Blokker in België en Nederland verspreidde, staat voor 7,99 euro “de binnenkort verplichte Car Buddy: een toestel om de bandenspanning te meten en dat tegelijk een noodhamertje, veiligheidsmes en zaklamp is”. Maar Maarten Matienko van de VAB is formeel: “Van een verplichting is geen sprake.”
Een woordvoerster van Blokker België bekent schuld. “Tja, dat is een foutje. De verplichting geldt blijkbaar alleen voor Nederland.” Maar ook dat klopt niet, zegt Annelies Tichelaar van de ANWB, de Nederlandse tegenhanger van VAB. “Zo’n meter wordt niet verplicht en een lamp, hamertje en mes evenmin.”
Wel verplicht
Als chauffeur moet u vandaag wél een gevarendriehoek, brandblusapparaat, verbanddoos en fluovestje aan boord hebben. Vanaf 2012 komt daar mogelijk de elektronische stabilisatiecontrole bij, een systeem dat corrigerend optreedt als de chauffeur te snel een bocht ingaat. Ook wat betreft bandensensoren, die de chauffeur waarschuwen als de bandenspanning te laag is, werkt de EU aan een verplichting.
Bron:GVA
SIMBA