De kans op ongevallen stijgt met 75 % als je al rijdend telefoneert met de GSM in de hand. Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven. Opmerkelijk: ook handenvrij bellen is niet zonder risico. De kans op ongevallen zou nog steeds 24 % hoger liggen.
Fedemot en Gracq, twee Franstalige organisaties die respectievelijk de belangen van motorrijders en fietsers verdedigen, lanceren morgen een nieuwe campagne. Met de slogan "Je auto is geen telefooncel" willen ze automobilisten bewust maken van het gevaar van GSM'en achter het stuur.
BIVV
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) steunt de actie. Al sinds 2000 is het verboden om met de GSM in de hand te bellen of te sms'en achter het stuur, tenzij de wagen stilstaat. De risico's zijn nochtans niet gering, bewijst een onderzoek van de KU Leuven.
Volgens het BIVV zouden bestuurders die hun GSM gebruiken achter het stuur ook vaak vergeten voorrang te verlenen, zwalpen ze soms van rijstrook naar rijstrook en maar liefst vier van de tien verkeersborden over het hoofd zien.
Zwakke weggebruikers
Vaak zijn het de zwakke weggebruikers die het slachtoffer worden van de telefonerende automobilist. Een chauffeur die aan het bellen is, zou namelijk ook minder vaak opzij kijken of zijn spiegels gebruiken. Toch stijgt het aantal overtreders nog steeds.
Bron:GVA
SIMBA
Fedemot en Gracq, twee Franstalige organisaties die respectievelijk de belangen van motorrijders en fietsers verdedigen, lanceren morgen een nieuwe campagne. Met de slogan "Je auto is geen telefooncel" willen ze automobilisten bewust maken van het gevaar van GSM'en achter het stuur.
BIVV
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) steunt de actie. Al sinds 2000 is het verboden om met de GSM in de hand te bellen of te sms'en achter het stuur, tenzij de wagen stilstaat. De risico's zijn nochtans niet gering, bewijst een onderzoek van de KU Leuven.
Volgens het BIVV zouden bestuurders die hun GSM gebruiken achter het stuur ook vaak vergeten voorrang te verlenen, zwalpen ze soms van rijstrook naar rijstrook en maar liefst vier van de tien verkeersborden over het hoofd zien.
Zwakke weggebruikers
Vaak zijn het de zwakke weggebruikers die het slachtoffer worden van de telefonerende automobilist. Een chauffeur die aan het bellen is, zou namelijk ook minder vaak opzij kijken of zijn spiegels gebruiken. Toch stijgt het aantal overtreders nog steeds.
Bron:GVA
SIMBA