20/12 Somers: "Snel een regering die geloofwaardig kan functioneren"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geen enkele partij van de meerderheid wil aan nieuwe verkiezingen denken. Er moet zo snel mogelijk een nieuwe regering komen, klinkt het vooral langs de Franstalige kant. CD&V noemt nieuwe verkiezingen zelfs niet grondwettelijk.
Minister van Werk en CDH-voorzitter Joëlle Milquet: "Het land heeft snel een regering nodig. Welke coalitie dat moet zijn, weet ik niet, maar er moet snel weer een regering komen. Dat is nu de taak van de koning."
Bij PS-voorzitter Elio Di Rupo valt dezelfde reactie te noteren: "Ik denk dat het land geen regeringscrisis verdient en ik hoop dan ook dat we hier snel uit raken."
Terugkeer Leterme?

Marianne Thyssen, voorzitter van CD&V, verwijt Yves Leterme niets. In haar ogen blijft de (voormalige) premier een moedig man. Een terugkeer in de nieuwe regering als eerste minister, sluit zij ook niet uit.
Haar partij wijst er trouwens op dat nieuwe verkiezingen eigenlijk niet kunnen. Die zouden niet grondwettelijk zijn want Brussel-Halle-Vilvoorde is nog niet gesplitst.
Bart Somers (Open Vld) begrijpt de reactie van Thyssen, "maar ik denk dat we nu de geloofwaardigheid van de instellingen moeten herstellen, en dat is belangrijker dan personen. We moeten zorgen dat er snel een regering komt die geloofwaardig kan functioneren."
Oppositie

Bij de oppositiepartijen klinkt er wel een oproep tot nieuwe verkiezingen. Mieke Vogels, voorzitter van Groen! : "Nu Leterme ook de basis van onze rechtstaat onderuit haalt en de scheiding van de machten op de helling zet om alsnog zijn hachje te redden is het noodzakelijk voor dit land dat hij en zijn regering vertrekken."
Bij Vlaams Belang laat Gerolf Annemans zich ontvallen: "We wensen geen overgangstoestanden of technische kabinetten."

Bron:GVA

SIMBA
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan