17/03 "Prijzen in supermarkt zullen niet meer dalen"

Status
Niet open voor verdere reacties.
De rendabiliteit van de distributiesector staat onder druk en is zelfs dalende. Dat maant de handelaars aan tot voorzichtigheid qua investeringen en aanwervingen, aldus sectorfederatie Fedis. De consument van zijn kant moet niet meer rekenen op lagere prijzen.
De distributiesector -goed voor 11,5 pct van het bbp en 400.000 werknemers- kreeg het voorbije halfjaar af te rekenen met een dalend consumentenvertrouwen. De redenen zijn bekend: een onzekere politieke situatie en de stijgende prijzen van energie en voeding. De handelaar voelde hiervan de weerslag. In het derde kwartaal van 2007 werd er minder voeding gekocht, maar groeide de totale verkoop nog. In het vierde kwartaal herstelde de voeding wat, maar beknibbelden de consumenten op andere zaken, zoals speelgoed. De totale consumptie daalde.
Handelaars hebben minder vertrouwen

Ook bij de handelaars daalde het vertrouwen. De stijgende energieprijzen wegen op de sector, net als de stijgende grondstofprijzen en de stijgende loonkost. Door de concurrentie in de sector kan de distributiesector die prijsstijgingen niet volledig doorrekenen aan de consument. En dat zet de rentabiliteit van de sector onder druk, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Fedis, de federatie van de distributiesector. De marges in de handel zijn immers twee maal kleiner dan de rest van de Belgische economie: normaal bedraagt die 7 pct, in de distributie is dat 3,5 pct.
"Hogere kosten door energie en lonen hebben bij ons dan ook een veel hogere impact", aldus Michel. "De marges staan onder druk en zijn gedaald".
In de voeding bijvoorbeeld zegt 93 pct van de handelaars dat de rendabiliteit de voorbije zes maanden gelijk bleef of daalde, amper 7 pct spreekt van een stijging. In totaal zegt 24 pct in de distributiesector dat de rendabiliteit de voorbije zes maanden steeg. Dat is een stuk lager dan de voorgaande periodes. De komende zes maanden wordt nog een daling verwacht: 22 pct verwacht een hogere rendabiliteit (13 pct in de voeding). De modesector is verrassend positief: 44 pct verwacht meer rendabiliteit.
Rampscenario

Van een "rampscenario" wil Michel niet weten. Het zet de handelaar wel aan tot voorzichtigheid. En dat uit zich in de verwachte investeringen en aanwervingen: 66 pct van de distributeurs zullen eveneveel of minder investeren, 69 pct voorziet evenveel of minder aan te werven. Signalen over afdankingsplannen zijn er evenwel niet, luidt het bij Fedis. De modesector doet ook hier beter, net als de doe-het-zelfsector, waarvan 42 pct zegt meer aan te werven. In economisch moeilijker tijden, gaan de mensen sneller aan het klussen.
Wat de consument betreft, die moet geen prijsdalingen verwachten. "De komende zes maanden verwachten we een stabilisering of stjging, geen daling van de prijzen", zegt de nieuwe Fedis-topman. "Ik vermoed dat we in een periode komen waarbij voeding meer gaat kosten dan de voorbije decennia", stelt economisch adviseur Peter Haegeman. De sector ziet zich ook geconfronteerd met nieuwe fenomenen, zoals speculatie op voedingsgrondstoffen als graan.
Goedkoper

Overigens werd niet alles duurder de voorbije zes maanden: aardappelen werden 22 pct goedkoper, foto- en filmtoestellen 5 pct, audio en video 8 pct, gsm's 2,2 pct en kleding bleef stabiel. De energieprijzen stegen 5,4 pct en voeding 2,2 pct. Niet-voeding stabiliseerde. Sinds 1992 bleven de winkelprijzen en ook de voeding onder de algemene inflatie. De handelaars doen dus de nodige inspanningen op de marge. Ook de eerste twee maanden van 2008 bleven de prijzen in de winkels onder de inflatie (3,3 pct tegenover een inflatie van 3,6 pct). "Dat bekent dat we zoveel mogelijk proberen de hogere kosten niet door te rekenen aan de consument", stelt Fedis.

Bron:GVA

SIMBA
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan