Status
Niet open voor verdere reacties.
Het verschil in prijs voor benzine en diesel wordt almaar kleiner. Vanaf vandaag betaalt u maximum 1,56 euro voor een liter benzine (95 ron, 10 ppm). Voor diesel komt de maximumprijs nu op 1,401 euro per liter.
Vanaf vandaag betaalt u voor benzine, diesel en stookolie nieuwe recordprijzen, zo heeft de federale overheidsdienst Economie bekendgemaakt. Stookolie kost 0,9102 euro per liter. Opmerkelijk is dat het verschil tussen de prijs voor diesel en benzine alsmaar kleiner wordt. Begin 2000 was diesel nog een kwart goedkoper dan benzine, vandaag nog 10 procent.
Oorzaak is het spel van vraag en aanbod op de internationale markten die voor de twee brandstoffen flink kan verschillen. Ook de verschillende accijnzen spelen een rol. Voor diesel zit de accijns (0,3179 euro per liter) al op het Europese minimum. Bij benzine wordt de accijns (nu 0,6076 euro per liter) vanaf een niveau van 1,5 euro per liter bij elke prijsverhoging verlaagd.

Bron:GVA

SIMBA
 
Hopelijk een stimulans om de mensen uit de auto en de file te halen.
Via de trein of een motor, tussen de file door, snel en lager verbruik (je rijd minder lang en stopt minder...)
Al die smog van de dieselslurpers is niet gezond en blijft in de longen achter.
In Belgie rijden meer diesels en is er meer smog dan in de andere landen, zo halen we kyoto nooit.
Ik begrijp niet waarom de regering de prijs van diesel zo lang kunstmatig laag heeft gehouden.
Blijkbaar hebben ze hun fout eindelijk ingezien.
Wel jammer voor degene die zich lieten beinvloeden door de taksenverlagingen van vroeger op de diesels.
Ik mag het niet zeggen, maar het komt goed uit voor de staat, eerst zo veel mogelijk diesels laten kopen, en nu incasseren.



Het is wel een goede zaak voor de nmbs sectie bcargo brussel
De trein voor audi brussel uit Pamplona (Spanje) is afgeschaft tot eind Juni.
In plaats daarvan rijden er nu dagelijks 90 vrachtwagens van Spanje naar Belgie.
Als het vrachtvervoer via de weg te duur is komt de trein terug, de regering wil meer vrachtvervoer via het spoor, en niet omgekeerd.
Dat kan ook een reden zijn om de voordelen van de dieselrijders te verminderen.
Ik voel mij als motorrijder al jarenlang gediscrimineerd.
 
Laatst bewerkt:
Wat hier boven beschreven is gewoon larie en apekool, enkel en alleen op het eigen geweten te sussen. Dat ze de grote industrielanden verplichten van deel te nemen , dan zal het veranderen en niet eerder. De dieselrijders hier in dit klein landje zullen er niets aan wijzigen. En als ik toch wil doorgaan op je redenering waarom opper je dan niet dat ze de dieselwagens evenveel doen kosten dat de benzinewagens en geen 5 tot 10.000 € duurder? En het is nog steeds een weet dat de dieselrijders een pak minder verbruiken dan het gelijke cc inhoud bij de benzineverbruikers.
 
De dieselwagens blijven duurder omdat onze regering steeds op geld uit is natuurlijk, en de rest van de redenering is een beschrijving van hoe ons landsbestuur in mijn ogen in elkaar zit.
Maar 1 ding vraag ik me wel af.
In Belgie is meer astma dan in andere landen.
Is dat omdat Belgie dichter bevolkt is en drukkere wegennetten heeft, daarbij nog de industrie in Antwerpen geteld?
Of is het toch omdat er hier meer diesels rijden dan in andere landen?
Misschien een beetje van beide, ik weet het niet.
Maar onze regering heeft de prijs van diesel lager gehouden dan de internationale prijzen, daar stoppen ze nu mee.
Het zal de prijs zijn die we moeten betalen voor een of ander, misschien om de koopkracht van de burger te verhogen op zijn Belgis.
Hier wat nemen en daar wat teruggeven, dat is toch altijd al zo geweest.
En de rest is idd larie en apekool, weet ik ook wel.
Mijn post hierboven is enkel bedoeld om reacties uit te lokken, zo hoor ik dat jullie er ook zo over denken.
Het is eerder sceptis bedoeld.
Ik vind het wel jammer dat er maar 1 reactie op komt.
In ieder geval, goedkoper zal het niet meer worden, net als vroeger met de steenkool, ze moeten dieper en dieper gaan en uiteindelijk komt er een ogenblik dat ze moeten stoppen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan