De milieuschade van personenwagens is vooral groot bij de dieselauto's, die opvallend meer vervuilen dan benzinewagens.
Daarom is de meest dringende en voor de hand liggende maatregel het fiscaal ontmoedigen van dieselwagens. Dat blijkt uit het besluit van een onderzoek naar een hervorming van de autobelasting door onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML).
Op korte termijn kan de milieuschade door dieselwagens volgens TML aangepakt worden door hogere accijnzen op dieselbrandstof of door een hogere voertuigbelasting op het bezit van een dieselauto. "Dieselwagens betalen in België minder belasting maar vervuilen meer dan benzinewagens", klinkt het.
Accijnzen op motorbrandstoffen zijn een federale bevoegdheid in België, wat volgens TML niet wegneemt dat Vlaanderen kan ijveren voor een betere federale accijnsstructuur.
Bron:GVA
SIMBA
Daarom is de meest dringende en voor de hand liggende maatregel het fiscaal ontmoedigen van dieselwagens. Dat blijkt uit het besluit van een onderzoek naar een hervorming van de autobelasting door onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML).
Op korte termijn kan de milieuschade door dieselwagens volgens TML aangepakt worden door hogere accijnzen op dieselbrandstof of door een hogere voertuigbelasting op het bezit van een dieselauto. "Dieselwagens betalen in België minder belasting maar vervuilen meer dan benzinewagens", klinkt het.
Accijnzen op motorbrandstoffen zijn een federale bevoegdheid in België, wat volgens TML niet wegneemt dat Vlaanderen kan ijveren voor een betere federale accijnsstructuur.
Bron:GVA
SIMBA