05/02 "Dieselauto's moeten fiscaal ontmoedigd worden"

Status
Niet open voor verdere reacties.
De milieuschade van personenwagens is vooral groot bij de dieselauto's, die opvallend meer vervuilen dan benzinewagens.

Daarom is de meest dringende en voor de hand liggende maatregel het fiscaal ontmoedigen van dieselwagens. Dat blijkt uit het besluit van een onderzoek naar een hervorming van de autobelasting door onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML).

Op korte termijn kan de milieuschade door dieselwagens volgens TML aangepakt worden door hogere accijnzen op dieselbrandstof of door een hogere voertuigbelasting op het bezit van een dieselauto. "Dieselwagens betalen in België minder belasting maar vervuilen meer dan benzinewagens", klinkt het.

Accijnzen op motorbrandstoffen zijn een federale bevoegdheid in België, wat volgens TML niet wegneemt dat Vlaanderen kan ijveren voor een betere federale accijnsstructuur.

Bron:GVA

SIMBA
 
Het is zeer opvallend dat dieselmotoren ineens in de kijker geduwd worden door allerlei drukkingsgroepen evenredig met het succes dat dieselmotoren bij het publiek hebben. Vooral de overheid (de socialisten en groenen aan kop) tonen interesse voor dit fiscaal nog te ontginnen gebied. Ineens spreekt men over schade (een term die inhoud dat er een soort schadevergoeding moet betaald worden). En er zijn genoeg groeperingen die zich geroepen voelen om weet ik uit welke dwang, om hieraan gehoor en ondersteuning te geven. De overheid ziet dit graag gebeuren want dit betekent dat extra belastingen zonder al gemor kunnen opgelegd worden.
Verhelpen deze belastingen iets aan het probleem? Neen, enkel de drang naar financiële middelen van de verspilzieke politieker wordt hiermee geledigd. Is er een probleem om op te lossen? Neen.
Welk probleem wordt veroorzaakt deze roetuitstoot in vergelijking met andere bronnen? De grootste bron voor roet wordt gevormd door de verwarmingsinstallatie van onze gezinnen. Als je deze uitstoot wilt compenseren met belastingen dan vorm je een waar sociaal bloedbad wat in politieke termen wil zeggen 'Eraf blijven wil je geen politieke zelfmoord plegen'.
Is roet een maatschappelijk probleem? Ja en neen. Je moet je verwarmen m.a.w. zolang we afhankelijk blijven van fosiele brandstoffen zullen we roet veroorzaken.
In de arme landen waar men nog open vuren aanlegt in hun hut vormt dit wel een probleem. Niet zozeer de roet maar de CO vormt hier een sluipend gif wat de levensduur van zijn inwoners duidelijk naar beneden haalt. In het Westen leven we alsmaar langer (ook in België). In het Westen wordt vandaag gesproken over het fijn stof, dat vooral in de steden bij de bewoners aan te tonen is. Bij analyse van hun longen blijkt de dikte van de longwanden groter zijn geworden. Men constateert hierbij ook geen verminderde levensduur, enkel een vermoeden dat dit toch ergens een invloed zal hebben. Waarschijnlijk zullen deze personen geen 150 jaar worden, maar ja of dat dit het probleem is.
 
Dat ze eerst de grote iondustrielanden die er hun gat aan vegen eens beginnen met beboeten. Dan de buitenlandse oude vrachtwagens die je op de autowegen ziet rijden, moet eens zien wat die uitkotsen. Dat ze de gewone dieselrijder toch gerust laten, die zal niet veel vervuilen. Ze moeten het elders gaan zoeken. Of zijn die heren/dames onderzoekers misschien aandeelhouders van de brandstofbedrijven, meer bepaald de benzine afdeling?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan