04/01 "Maandag chaos op de weg door koude en gladheid"

Status
Niet open voor verdere reacties.
De alarmcentrales van Touring verwachten voor morgenochtend een overweldigend aantal automobilisten die in de problemen geraken door de vrieskou en de gladheid op de wegen. De organisatie hoopt dat strooidiensten op tijd en preventief uitrijden. "In november vorig jaar kwamen ze ruimschoots te laat.”
We hebben in geen jaren nog een dergelijke lange periode van vrieskou meegemaakt. “Tal van mensen die morgen opnieuw moeten werken zullen de auto willen starten die twee dagen of langer heeft stilgestaan. De gevolgen zijn voorspelbaar: platte batterijen en startproblemen. Vorige week maandag kregen we bijna 4.000 oproepen en dat zullen er morgen waarschijnlijk veel meer zijn."
Daarnaast leidt de aangekondigde regen en sneeuw onvermijdelijk tot gladde wegen. "De automobilist moet in ieder geval zijn rijstijl aanpassen.”
Enkele tips tegen de vrieskou:


Zet de auto ‘s nachts binnen: dus ruim die garage op en maak plaats voor de wagen.
Als dit niet kan, bedek dan zoveel mogelijk de motor met een deken en gebruik de versnelling als handrem en niet de handrem zelf.
Giet geen warm water op de ruiten maar maak ze vrij met een krabber met een breed vlak.
Het is nutteloos om de motor eerst een tijd te laten draaien. Het is niet alleen slecht voor de motor, maar hij warmt nauwelijks en je vervuilt nodeloos de lucht.
Als de auto moeilijk start: schakel de koplampen even aan en uit om de accu te laten opwarmen, probeer terug te starten in één of meerdere korte pogingen (niet aandringen) terwijl je het koppelingspedaal indrukt.
Om de batterij op te laden, na een moeilijke start of na tussenkomst van de wegenwachter, moet je minstens 20 minuten of 30 kilometer rijden.
Bij gladde wegen:


Pas uw snelheid aan en hou afstand.
Vertrek vanuit stilstand in een hogere versnelling om de kracht op de wielen te verminderen.
Vermijd bruuske manoeuvres.
Wees extra voorzichtig op bruggen en op- en afritten.
Bij het nemen van een helling: hogere versnelling dan gewoonlijk en bij het afdalen een lagere dan gewoonlijk.
Zoveel mogelijk afremmen op de motor.
Begin tijdig af te remmen wanneer je moet stoppen (bocht, file, obstakel).
Bij slippen: gaspedaal lossen, ontkoppelen, tegensturen, desnoods rempedaal kort pompend indrukken en ogen richten op de weg, niet op het obstakel.

Bron:GVA

SIMBA
 
De alarmcentrales van Touring verwachten voor morgenochtend een overweldigend aantal automobilisten die in de problemen geraken door de vrieskou en de gladheid op de wegen. De organisatie hoopt dat strooidiensten op tijd en preventief uitrijden. "In november vorig jaar kwamen ze ruimschoots te laat.”
We hebben in geen jaren nog een dergelijke lange periode van vrieskou meegemaakt. “Tal van mensen die morgen opnieuw moeten werken zullen de auto willen starten die twee dagen of langer heeft stilgestaan. De gevolgen zijn voorspelbaar: platte batterijen en startproblemen. Vorige week maandag kregen we bijna 4.000 oproepen en dat zullen er morgen waarschijnlijk veel meer zijn."
Daarnaast leidt de aangekondigde regen en sneeuw onvermijdelijk tot gladde wegen. "De automobilist moet in ieder geval zijn rijstijl aanpassen.”
Enkele tips tegen de vrieskou:


Zet de auto ‘s nachts binnen: dus ruim die garage op en maak plaats voor de wagen.
Als dit niet kan, bedek dan zoveel mogelijk de motor met een deken en gebruik de versnelling als handrem en niet de handrem zelf.
Giet geen warm water op de ruiten maar maak ze vrij met een krabber met een breed vlak.
Het is nutteloos om de motor eerst een tijd te laten draaien. Het is niet alleen slecht voor de motor, maar hij warmt nauwelijks en je vervuilt nodeloos de lucht.
Als de auto moeilijk start: schakel de koplampen even aan en uit om de accu te laten opwarmen, probeer terug te starten in één of meerdere korte pogingen (niet aandringen) terwijl je het koppelingspedaal indrukt.
Om de batterij op te laden, na een moeilijke start of na tussenkomst van de wegenwachter, moet je minstens 20 minuten of 30 kilometer rijden.
Bij gladde wegen:


Pas uw snelheid aan en hou afstand.
Vertrek vanuit stilstand in een hogere versnelling om de kracht op de wielen te verminderen.
Vermijd bruuske manoeuvres.
Wees extra voorzichtig op bruggen en op- en afritten.
Bij het nemen van een helling: hogere versnelling dan gewoonlijk en bij het afdalen een lagere dan gewoonlijk.
Zoveel mogelijk afremmen op de motor.
Begin tijdig af te remmen wanneer je moet stoppen (bocht, file, obstakel).
Bij slippen: gaspedaal lossen, ontkoppelen, tegensturen, desnoods rempedaal kort pompend indrukken en ogen richten op de weg, niet op het obstakel.

Bron:GVA

SIMBA

een dagje recup weeral dus.

een tipe voor rijden op glad wegdek: hou je toerental zo LAAG mogelijk. vertrek in tweede versnelling en rij 45 in 4de als het kan. voor één keer mag je je motor eens laten kreunen ónder zijn toeren. hoe hoger je toerental, hoe groter het gevaar op slippen. je koppel ligt dan te hoog voor deze ondergrond
 
Lekker gezellig samen in de 400km lange file.
Nadien knalt er nog iemand op uw wagen, en jij maar voorzichtig rijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan