Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Met onderdelen die ik over had weer eens een PC geassembleerd. Met nog een oude werkende voeding, maar met te weinig aansluitingen om alle hardware van spanning te voorzien een paar Y-split kabeltjes gebruikt.
Via 1 voedingslijn had ik twee IDE schijven en twee SATA schijven met twee SATA Y-split kabeltjes en een IDE Y-split kabeltje aangesloten.
4 schijven dus op 1 voedingslijn met als gevolg een onstabiel en traag systeem. De BIOS doorstart duurde soms wel 2 minuten.
Uren bezig geweest om een besturing er op te krijgen i.v.m. telkens een foutmelding die niet duidelijk naar het probleem verwees en daarna nog wel een paar dagen voordat ik het probleem ontdekt had. Achteraf wel verklaarbaar als de schijven niet goed draaien.
Overal gezocht tot BIOS update toe, maar er ging zo snel even geen lichtje aan bij mij om te denken aan de voedingslijn die niet voldoende stroom kon leveren voor 4 schijven.
Een betere voeding er in geschroefd en alle problemen waren voorbij.

Hierbij dus de tip bij het zelfbouwen van een PC. Kijk goed uit dat de voeding voldoende stroom kan leveren aan alle hardware dat in een pc aanwezig is.

main_200119713_4F3B16A41753.jpg

cache.jpg
 
klusser de klus weeral iets bijgeleerd ..
in feite had je dit toch moeten weten denk ik dan ... :p
 
Ja, een domme fout.
Maar ik ging er even niet vanuit dat deze voeding (een oud beestje maar deed het verder nog goed) niet voldoende stroom kon leveren voor 4 schijven. Normaal zou dit geen probleem moeten zijn. Had ik er in het begin twee schijven ingezet was er niets aan de hand geweest.
Ik bleef maar zoeken bij het moederbord omdat de BIOS opstart telkens erg lang duurde. Hoewel ik wist dat het moederbord goed gewerkt had.
Deze BIOS vertraging kan ik op zich ook weer niet helemaal verklaren omdat dit niet zo veel met de voeding voor de schijven te maken heeft. Misschien dat ook de voedingslijn naar het moederbord hierdoor niet goed werkte ? Een spanningsmeting leverde wel telkens de juiste waarden.

Zeg maar zo dat ik op het verkeerde spoor gezet werd.
 
och zo blijft men toch bezig ... het belangrijkste is dat het nu werkt .
 
Precies, er is nu een storage pc bij met 2 schijven van 2TB en 2 schijven van 1.5TB. Kan ik weer even vooruit.
Ik had zo snel even geen RAID controller bij de hand, anders was het misschien beter geweest een RAID systeem op te zetten.
 
De voeding kan wel voldoende leveren maar de weerstand in een kabeltje waar te veel stroom door moet is dan te hoog, in de voeding komen alle 12V lijnen gewoon bij elkaar.
pupadazy.jpg
 
Not, voedingen kunnen het makkelijk aan, wel 10 schijven op een 350Watt voeding b.v.
Via 1 voedingslijn had ik twee IDE schijven en twee SATA schijven met twee SATA Y-split kabeltjes en een IDE Y-split kabeltje aangesloten.
Dingen verbruiken bijna niets maar je moet ze niet aan 1 12V draadje hangen.
 
Voor die interne voedingkabels en splitters wordt doorgaans AWG 18 of 20 gebruikt. Zou me verbazen als door zo'n kabel niet voldoende stroom kan om een paar schijven te voorzien. Die wordt al gebruikt voor de main 230V zijde. AWG 20 kan standaard ongeveer 8A op 12V verdragen... Is meer dan voldoende om 4 schijven aan te sturen. Gaat aan de voeding zelf gelegen hebben ipv aan de kabels. Zoals vermeld zijn dit geen gescheiden rails in een voeding en hangt alles samen zodat de load kan verdeeld worden waar nodig.
Tenzij dit een splitter is met zeer dunne draadjes (en dan nog...).
 
Not, voedingen kunnen het makkelijk aan, wel 10 schijven op een 350Watt voeding b.v.

Dingen verbruiken bijna niets maar je moet ze niet aan 1 12V draadje hangen.

Probleempje met de voeding was dat er maar twee 12 volt kabeltjes waren. 1 richting de DVD player en de DVD brander die ik beiden nog had liggen en er ingeschroefd had. Misschien overkill, maar er zaten voor deze twee de gaten in de oude systeemkast en de blindplaatjes waren er niet meer, zodat hij hierdoor mooi gevuld was.
De andere kabel ging dus naar de schijven, dus vandaar de splitkabeltjes.
 
Voor die interne voedingkabels en splitters wordt doorgaans AWG 18 of 20 gebruikt. Zou me verbazen als door zo'n kabel niet voldoende stroom kan om een paar schijven te voorzien. Die wordt al gebruikt voor de main 230V zijde. AWG 20 kan standaard ongeveer 8A op 12V verdragen... Is meer dan voldoende om 4 schijven aan te sturen. Gaat aan de voeding zelf gelegen hebben ipv aan de kabels. Zoals vermeld zijn dit geen gescheiden rails in een voeding en hangt alles samen zodat de load kan verdeeld worden waar nodig.
Tenzij dit een splitter is met zeer dunne draadjes (en dan nog...).

Hier ging ik dus ook vanuit. Met bijvoorbeeld een andere pc waar 8 schijven in zitten gaat het ook goed met splitkabels in de voeding.
Y-splitters met dunne draden ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen, ik gebruik de gewone standaard splitters die de draaddikte volgens mij hebben dat ook uit de voeding komt.

Maar de betere voeding geeft geen problemen. Deze heeft wel meer voedingskabels, dus zonder splitters.
 
Waarschijnlijk elco's in de voeding aan het uitdrogen...(?) gevolg, bij opstarten de inrush current niet(meer) aankunnen en de spanning door zen knieën gaat.
 
Zou kunnen, de voeding kwam uit een goed draaiend klein systeempje met 1 schijf en 1 dvd player / brander ?.
Mijn configuratie was blijkbaar te veel voor hem.
 
En om een lang verhaal kort te maken, het was mij nog nooit overkomen dat door een voeding met onvoldoende capaciteit of om wat voor reden dan ook een BIOS opstart vertraagd werd.
Het installeren van een besturing uiteindelijk wel in gang werd gezet, maar dan wel met een enorme vertraging en telkens ergens halverwege op verschillende persentages afgekapt werd met een ondefinieerbare foutmelding.

Natuurlijk ken ik de gevolgen wel van een voeding die slecht werkt of defect is, maar dit was mij onbekend.
 
Moraal van het verhaal : je bent nooit te oud om iets te leren van een ander.
Eind goed, al goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan