Toen jij destijds Office 2010 aanschafte zul je mogelijk een e-mail hebben gekregen waarin de licentiesleutel staat. Heb je al laten zoeken in je e-mails?
Wanneer ik software aanschaf, dan maak ik voor die software een aparte map aan, waarin ik het installatiebestand zet en de licentiesleutel. En natuurlijk maak ik daar ook een back-up van.
Office 2010 wordt niet meer ondersteund. Natuurlijk kun je het wel blijven gebruiken, zolang de software geactiveerd is, maar je krijgt geen beveiligingsupdates meer.
Jij hebt nu een goedkope sleutel voor Office 2019 aangeschaft via Alibaba. Tja, een echt legale versie van MS Office 2019 Home & Student kost € 149,-
Ik weet het, je komt ook versies tegen voor een paar tientjes, maar dat is een grijs gebied. Vaak zijn het bedrijfslicenties, die niet aan particulieren verkocht mogen worden volgens de licentievoorwaarden van Microsoft.
Je kunt zo'n goedkope sleutel natuurlijk aanschaffen. En je kunt daar pech of geluk mee hebben. Je hebt pech wanneer die sleutel niet geaccepteerd wordt. Je hebt geluk wanneer die wel geaccepteerd wordt, zodat Office daarmee geactiveerd wordt. Je kunt echter nooit weten hoe lang je van die goedkope sleutel kunt genieten. Soms een paar weken, soms een paar jaar. Dat is altijd afwachten.
Heb jij echt Microsoft Office nodig? Kun je misschien ook vooruit met LibreOffice of OpenOffice? Die zijn immers helemaal gratis.