Linux / Unix GRUB2

Status
Niet open voor verdere reacties.

MRMJC

Steunend lid
Vip Lid
Bij mijn overstap van Win10 naar Linux-Zorin heb ik eerst Linux-OpenSuse geïnstalleerd (Via Ventoy)
omdat ik daar vroeger nog mee gewerkt heb. Deze heeft een goede benadering van GRUB2 (Linux bootmanager)
vie de app YAST. Daarna heb ik er Linux-Zorin op gezet, weliswaar op een afzonderlijke partitie.
Bij het opstarten stuurt UEFI de Linux bootmanager GRUB 2 aan die de selectie toont van alle te booten
OS die op mijn laptop staan. Aan mijn gesloten laptop is een externe monitor aangesloten en die werkt perfect.
Ook een extern keybord & muis zijn via stick op een USB aangesloten; deze werken geen van beide.
Het eige keybord & muispad van de laptop werken wel. (De USB aangesloten KB & muis treden in werking na de selectie
van het OS + enter) Zal wel een of andere instelling zijn die verkeerd staan,
maar vind dit niet direct. Kan iemand mij raad geven ? Dit heeft in het begin wél gewerkt !

Alvast bedankt bij voorbaat.
 
hier een lijstje ( 2 stuks ) in bijlage. Merk van PC, BootMenu en toegang tot Bios.
 

Bijlagen

  • BootMenu & BIOS 001.pdf
    2.6 MB · Weergaven: 129
  • BootMenu & BIOS 002.pdf
    179.5 KB · Weergaven: 125
Dank iedereen voor snelle reactie.
Heb laptop ASUS GL552VW. (laptop-keybord & muispad volledig OK, ook met GRUB2)
Ik zie geen enkele Fx functie die de externe USB-poorten zou kunnen activeren of de-activeren.
Bios lijkt me OK. Heeft volgens mij te maken met de bootmanager GRUB2-instellingen,
want van zodra ik (via het ingebouwd keybord) mijn OS-selectie maak + enter, dan worden
de ext. -poorten actief.
 
Welke USB poort gebruik je dan, rechts (USB 2.0) of achter (USB 3.0) die niet werkt in een UEFI omgeving.?

En als het OS is geladen werkt het omdat de drivers zijn geladen.

En die Fx funtie is de bootmenu toets, bij Asus is dat de esc toets, die ingedrukt houden bij opstarten, heeft niets met de USB te maken, die zet je aan of uit in de UEFI wat iedereen doodleuk BIOS noemt maar het niet is.
 
die 'Fx functie' die jij zo benoemd daarmee bedoeld loomax toegang tot Bios:

1669988852487.png


in dit geval F2, in de Bios zelf kunnen poorten aan/uit gezet worden! De F12 geeft toegang tot Bootmenu: hdd, aangesloten usb-stick, startmanager ......
dit is de betekenis van Fx

ALS VOORBEELD!!! LP
in de lijst staan ook andere merknamen ....
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk bedoelde ik met Fn + Fx de toetsenbord combi om je muispad te "deactiveren". Bij mijn oude Acer is dat Fn + F7.
Was gewoon benieuwd wat dat zou geven voor je USB muis (in Grub) .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan