Bits, bytes en nibbles

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antwanneke

Steunend lid
Vip Lid
Nogal wat mensen kennen het verschil tussen een bit en een byte. een bit is de essentiële info waarin een binaire machine (computer) "denkt" ( 0lletjes of 1tjes ). dit is het binaire getallenstelsel. het grondgetal is 2. de maximale informatie die een bit/binair cijfer kan dragen is dus beperkt tot 2 mogelijkheden: ja/neen, aan/uit, wel/niet, 1/0....

-->wanneer je dus twee bits na elkaar zet verdubbelen de mogelijkheden niet, maar gaat dat exponentieel omhoog: 2 kwadraat (tot de tweede macht) is 4. mogelijkheden zijn dan 00,01,10 en 11 met respectievelijke decimale waarden als 0,1,2,4.

een oefening: binair 100010101010001 is decimaal...wat?.... 18745. decimaal schrijft dus wat korter :p .

sommigen kennen allicht ook het hexadecimale (of zestiendelige) stelsel. in plaats van tot 2 te tellen (binair) of tot 10 (decimaal) tel je tot 16. omdat we in ons arabisch schrift slechts numerieke karakters kennen tot 9 bedienen we ons voor de ons gekende notatie van hexadecimale getallen van alfanumerieke karakters, namelijk A,B,C,D,E en F. 1F is dus 31, zoals 09 staat voor 9 en 0F voor 15

velen kennen ook het octagonale stelsel, dat als grondgetal 8 heeft, dus voor de decimale/arabische notatie de cijfers 0,1,2,3,4,5,6 en 7.

stilaan komen we er: een nibble is een halve byte, dus 4 bit breed. de notatie hiervoor heet dan het kwadratisch stelsel.

uiteraard kan je een nibble schrijven in gelijk welke notatie. oefening in kwadratische notatie: 11= een decimale 9 ( 8+1 )


ben je nog mee????:ahhhhh::ahhhhh:

Succes aan allen die hun 64-bits-besturingssysteem willen beginnen tweaken op low-level-niveau (lachen)


...Antwanneke....
 
Klopt dit wel? octagonale stelsel waar 11 staat voor 9decimaal is dus hetzelfde als de nibble.
Die nibble, daar heb ik nog niet van gehoord. De andere zijn me gekend. Zijn trouwens ook op de rekenmachine van Windows te vinden.
 
Klopt dit wel? octagonale stelsel waar 11 staat voor 9decimaal is dus hetzelfde als de nibble.
Die nibble, daar heb ik nog niet van gehoord. De andere zijn me gekend. Zijn trouwens ook op de rekenmachine van Windows te vinden.

michel, ik geef toe dat het laat was. dus ik kan fouten maken. zoals ik wel 3 keer heb nageteld of mijn willekeurig binair ingevoerd getal wel correct decimaal vertaald is. maar we gaan effe samen tellen: in octa is elk schrijfplaatsje 8 en veelvoud waard. in eerste instantie schrijf ik 1, dat is 1 decimaal. in tweede instantie schrijf ik weer 1, dat in de octa..... (oops!!!) 9 vertegenwoordigt. dus je hebt helemaal gelijk: het decimale resultaat is 10.

aan alle lezers mijn excuses en aan Mik bedankt voor deze correcte interventie :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan